Castello di Rivoli

De architecturale verscheidenheid van de ruimtes in het Kasteel van  Rivoli versterkt de originele context van de eigentijdse kunstwerken die er permanent of tijdelijk tentoongesteld zijn. De museumgalerijen zijn gevestigd in achtendertig ruimtes van het hoofdgebouw en op de derde verdieping van Manica Lunga. Tezamen een tentoonstellingsruimte van ongeveer zevenduizend vierkante meter. Het Castello di Rivoli is een ideale omgeving om hedendaagse kunst tentoon te stellen en roept onverwachte dialogen op met de cultuur van het verleden. Het museum bevindt zich in de overblijfselen van een oud middeleeuws kasteel dat  Emanuele Filiberto als woning had overgenomen van het Huis van Savoie. Aan het begin van de 17de eeuw besluit Carlo Emanuele I, die in Rivoli geboren was, op dezelfde  plaats een groter kasteel  te bouwen. Ascanio Vittozzi werkte aan het project maar het was Carlo Di Castellamonte die de daad- werkelijke bouw deed. Het Castello di Rivoli wordt beschreven in de Theatrum Sabaudiae dat twee afbeeldingen bevat van een lang gebouw met vier hoekige torens. Het lange gebouw wordt nu de Manica Lunga genoemd.

"Ouverture" was de naam van de eigentijdse kunsttentoonstelling waarmee het herstelde kasteel als museum in gebruik werd genomen. De natuurlijke verlichting en de dialoog tussen de architectuur en de kunstwerken oderscheiden dit museum van andere moderne kunstmusea. Toen het restauratiewerk van de Manica Lunga begon, werd de 17de eeuwse bouw  zwaar beschadigd door de installatie van lofts die het verband tussen de originele ruimtes drastisch  had veranderd. De ruimte in de lange galerij die door Carlo Emanuele I voor zijn schilderijen verzameling werd gebruikt, is teruggekeerd op zijn originele plaats. Om de originaliteit binnen te handhaven en  de architectuur van het originele gebouw te behouden zijn de trappen, de liften en de toiletten buiten de  noordmuur geplaatst. Deze zijn geconstrueerd met moderne materialen en bouwtechnieken, wat een fraai contrast oplevert. Het nieuwe dak wordt ondersteund door een reeks metaalbalken,  licht doorlatend naar het hogere deel van de galerij door twee lange vensterspleten. …ťn eind van de galerij is afgesloten met een grote glazen pui die voor de originele kaders is geplaatst. Aan het andere eind bevindt zich een weerspiegelende muur, hierdoor lijkt de galerij langer te zijn dan hij in werkelijkheid is. De belangrijkste ingang aan Manica Lunga begint op het niveau van het atrium van Juvarra, in de ruimte die in de 18de eeuw in symmetrische positie tegen de grote trap was gericht en nu naar het kasteel leidt. De ruimte is voltooid met een lichtgewichtstructuur die het antieke metselwerk beschermd. Een tweede ingang van de Manica Lunga heeft een nieuwe trap, gebouwd met bakstenen uit de muren van het oude vierkante deel van het kasteel.